شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

   

تعریف حق العملكاري در گمرك طبق فصل چهار مكتاب قانون امور گمركي

 

 تعریف ترخیص کار گمرک:

حق العمل كار در گمرك به شخصي (اعم از حقيقي يا حقوقي) اطلاق می گردد كه تشريفات گمركي كالاي متعلق به شخص ديگري را به وكالت از طرف آن شخص در گمرك انجام بدهد. كساني كه بدون داشتن كارت حق العمل كاري تشريفات گمركي كالا را به وكالت انجام مي دهند نمي توانند بيش از 10 مرتبه در سال به اين كار اقدام نمايند. مستخدمين تجارتخانه ها يا مستخدمين حق العمل كاران كه منحصرأ كارهاي آن تجارتخانه يا آن حق العمل كار را در گمرك انجام مي دهند مشمول مقررات ماده 382 اين آئين نامه خواهند بود.

هيچ شخصي بعنوان حق العمل كار در گمرك پذيرفته نمي شود مگر اينكه پروانه مخصوص اين شغل را از اداره كل گمرك دریافت نموده باشد.

 

ترخیص کالا:

ترخیص کالا عبارت است از انجام کلیه تشریفات گمرکی برای وارد کردن و یا صادر کردن کالا از و یا به گمرکات کشور

برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا مدارکی مورد نیاز است که اصلی ترین آنها شامل موارد زیر می باشد:
1.    بارنامه یا B/L
2.    گواهی مبدا یا سیاهه کالا یا CO
3.    لیست عدلبندی یا PACKING LIST
4.    فاکتور فروش یا  PROFORMAیا INVOICE
5.    که همه این مدارک قبل از ورود کالا به گمرک خانه کشور مقصد بایستی در دسترس ترخیص کار قرار گیرد.


حال اگر به مجوزات دیگری از قبیل (( گواهی بهداشت یا قرنطینه)) نیز نیاز داشته باشید باید این مورد را نیز به لیست مدارک مورد نیاز جهت شروع کار ترخیص کالا اضافه نمود و یا اینکه برای برخی کالاهای خاص ممکن است مدارک خاصی مورد نظر باشد که بستگی به نوع کالا دارد.
مراحل کلی ترخیص کالا بصورت فهرست وار عبارتند از:
1.    انجام ثبت سفارش کالا در سیستم ثبتارش http://sabtaresh.tpo.ir
2.    اخذ ترخیصیه از شرکت حمل کننده کالایی که بصورت دریایی ارسال شده و یا اخذ قبض انبار کالایی که بصورت هوایی و یا زمینی ارسال شده است.
3.    اظهار کالا در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی یا EPL به نشانی http://epl.irica.ir
4.    آماده سازی کالا جهت ارزیابی در گمرک خانه محل ورود کالا.
5.    دنبال کردن فرآیند ارزیابی و کارشناسی کالا که توسط کارشناسان مجازی سیستم EPL انجام می شود.
6.    پس از اتمام مراحل کارشناسی و ارجاع سند به قسمت صندوق باید فیش های حقوق و عوارض گمرکی توسط کارگزار یا ترخیص کار و یا حتی صاحب کالا واریز گردد و در سیستم بارگزاری گردد.
7.    سپس مرحله درب خروج و اجازه سیستم جهت اعلام بار که بایستی به پایانه حمل و نقل جهت ارسال کالا به انبار صاحب کالا اقدام شود.
8.    بارگیری و خروج کالا از درب خروج گمرک.
9.    مراجعه راننده کامیون به پایانه و اخذ بارنامه و فیش پرداختی جهت کرایه حمل کالا.
10.    تحویل کالا به صاحب کالا و ارائه برگه دستور ترخیص یا REALEASE ORDER  یا پروانه سبز گمرکی سابق که در حال حاضر بصورت الکترونیکی صادر می گردد به صاحب کالا.

لذا با عنایت به اینکه جهت طی شدن کلیه موارد مطروحه فوق نیاز به انجام تشریفات گمرکی می باشد و بعضا به دلیل انجام از طریق دور اظهاری سوالات و یا مشکلاتی در پروسه انجام فرآیند ترخیص کالا جهت واردات که عمدتا پیچیده تر از صادرات می باشد بوجود می آید.
شما می توانید در صورتیکه نیاز به مشاوره و یا راهنمایی برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام کار داشتید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمائید.
 

 

راهنمای بخش عملیات تجارت خارجی