شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت

   

مراحل واردات کالا


1- برای شروع ، آیا فروشنده و تولید کننده کالای مورد نظرتان را در خارج از کشور می شناسید؟
 اگر اطلاعات آن را دارید اولین مرحله را طی کرده اید در غیر این صورت باید فروشنده آن ابتدا مشخص گردد. به عنوان مثال شما می خواهید لامپ های کم مصرف LED وارد کنید و خودتان نیز بازار داخلی را کاملا می شناسید و به کالای فوق اشراف کامل دارید، ولی تا کنون واردات انجام نداده اید و تولید کنددگان این محصول را در خارج از کشور نمی شناسید، لازم است در ابتدای امر تولید کننده آن کالا را شناسایی کنید.
2- استعلام مشخصات فنی و قیمت کالا پس از شناسایی سازنده یا فروشنده کالا
3- دریافت نمونه کالا (توصیه می شود حتما" قبل از انجام واردات تجاری نمونه کالا دریافت و بررسی گردد تا میزان کیفیت محصول را قبل از سفارش با حجم بالا را به خوبی شناسایی کرده باشید)
4- توافق کردن جهت شیوه پرداخت مبلغ کالا به فروشنده
5- دریافت پیش فاکتور ازفروشنده (  proforma  یا  invoice ) با رعایت شرایط و مفاد دو جانبه که بسیار تخصصی می باشد.
6- داشتن اطلاعات کافی از شرایط واردات کالای مزبور و تعرفه گمرکی در کشور
7- داشتن اطلاعات در رابطه با هزینه های مرتبط با واردات کالا از ابتدا تا پس از ترخیص جهت محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا و تصمصیم گیری های نهایی
8- محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا ( قیمت تمام شده کالا در انبار با احتساب کلیه هزینه ها ی جانبی و متفرقه )
9-  دریافت تخفیفات توافق نهایی بر سر قیمت کالا
10- بررسی تامین بودجه واردات و تصمیم گیری نهایی جهت واردات کالا
11- تصمیم گیری در رابطه با نوع ، مدل و تعداد کالای وارداتی – که باتوجه به شرایط فروش در بازار داخلی، قیمت تمام شده کالا – میزان تقاضا – زمان فروش کالا و سایر آیتم های دیگر قابل محاسبه می باشد.
12- توافق در زمان حمل کالا و شیوه حمل کالا
13- در صورت نیاز و ضرورت توافق جهت بازرسی کالا در مبدا
14- آیا کارت بازرگانی دارید؟ اگر بله ، تمامی اسناد شامل پروفرما و سایر اسناد دیگر می تواند به نام شما صادر گردد، ولی اگر کارت بازرگانی ندارید می بایست از شرکت های بازرگانی با تجربه و با سابقه در امر واردات کمک بگیرید.
15- انجام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی قبل از هر گونه پرداخت
 متاسفانه برخی تجار که هنوز به سبک سنتی و غیر تخصصی کار می کنند ثبت سفارش را در آخرین مرحله حتی پس از پرداخت کل وجه به فروشنده یا حتی پس از رسیدن کالا به گمرکات انجام می دهند که این فرایند باعث بالا رفتن ریسک واردات می شود، چراگه با توجه به قوانین شناور ممکن است در هر مقطع زمانی قوانین تغییر کرده  و وارد کننده مطلع نباشد و متضرر گردد. ولی چنانچه تاجر قبل از هر اقدامی ثبت سفارش کالا را انجام دهد از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری خواهد نمود.
16- دریافت مجوزهای لازم دیگر جهت واردات  قبل از ورود کالا از سازمانها و ارگانهای ذیربط ( از جمله : وزارت بهداشت و سازمان مخابرات و ....)
17- انجام پیش پرداخت طی توافق و قرارداد منعقد شده توسط طرفین که اصطلاحا معادله 30% به 70% می باشد.
18-  رصد کردن تولید صحیح و به موقع کالا و بازرسی از کارخانه در حین تولید توسط شرکتی که کار بازرسی کالا را انجام میدهد.
19- انجام بازرسی قبل از حمل (در صورت لزوم) و تحویل گرفتن دقیق و صحیح از نظر نوع کالای ساخته شده با نمونه مورد نظر.
20- هماهنگی جهت حمل کالا
21- دریافت اصل اسناد حمل از فروشنده
22- پیگیری و رصد کردن رسیدن کالا به گمرکات و دریافت اسناد کشتیرانی و سایر اسناد.
23- در صورتیکه پرداخت وجه از طریق سیستم بانکی انجام شود نیاز به مدارک زیر است:
•    دریافت اسناد تامین ارز
•    دریافت اسناد بازرسی
24- دریافت مجوزهای لازم از سازمان های ذیربط  که پس از ورود کالا باید دریافت گردد.
25- ترانزیت کالا به سایر گمرکات ( در صورت نیاز)
26- ارائه مدارک و توضیحات کامل به ترخیص کار جهت انجام امورات ترخیص
27- پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و ...
28- حمل کردن کالا به انبار پس از ترخیص آن
29- انجام تعهدات ارزی (تامین ارز) در صورت وجود و تعهدات مالیاتی ( مالیات واردات) و ارائه گواهی واردات کالا یا اصطلاحا پروانه سند گمرکی به بانک جهت رفع تعهدات ارزی و یا عنداللزوم برای آزاد سازی سپرده.
 
با توجه به تخصصی بودن امر واردات و نیاز به تسلط کامل به زبان بازرگانی و داشتن اطلاعات و تجربیات تخصصی بازرگانی در این رابطه اکیدا توصیه می گردد واردکنندگان محترمی که جدیدا" تصمیم به امر واردات کالا گرفته اند و یا در زمینه بازرگانی خارجی تازه کار هستند انجام مراحل واردات خود را به فردی متعهد و متخصص بسپارنند.
لذا در این راستا می توانید از خدمات خرید و حمل و ترخیص کالای این شرکت بهره مند گردید.